Truc 25 - Pak nieuwe mensen

Eigenlijk had deze truc natuurlijk al eerder naar voren moeten komen, want hij is zó slim en heeft zijn waarde bij iedere nieuwe startbaan al bewezen.

Rond Schiphol is al het nodige verzet geweest, denk maar aan het zgn. 'Bulderbos'. Dat heeft onze juristen toch heel wat werk bezorgd toentertijd. Gelukkig ging de 'milieubaan' (sorry, 'polderbaan' hadden we voortaan afgesproken, dan leek het immers vliegen alleen over weilanden, en wie kan daar nou bezwaar tegen hebben?) in 2003 gewoon volgens plan open. Onze Cerfonteijne kuste niet voor niets de grond, toch? En later kon hij gewoon toegeven aan inwoners van Spaarndam dat ze verkeerd werden geïnformeerd (eigenlijk: voorgelogen), zonder enige consequentie voor hem persoonlijk.

Maar ja, dat eeuwige verzet is best lastig. Met een volledige nieuwe locatie heb je dat probleem natuurlijk niet, want men heeft immers geen idee van wat men, letterlijk, boven het hoofd hangt.

Hans Alders kwam niet voor niets met de eerder afgekeurde locatie Lelystad, wat een kei is dat toch!

Wel jammer, dat het enthousiasme om te verhuizen van de andere luchtvaartmaatschappijen wat tegenvalt, hier is echt wel meer druk nodig.

Begin ook hier klein, zeg met 10000 vluchten, en benadruk dat er niet in de nacht wordt gevlogen. Dus noem aanvankelijk de tijden 07:00 tot 23:00 uur. Om veiligheidsreden kan het natuurlijk wel eens voorkomen, dat er een vliegtuig helaas wat later binnenkomt. Voer dus geleidelijk de druk op tot je gewoon van 05:00 tot 24:00 of zelfs 01:00 door kunt vliegen, dat heeft bij Eindhoven ook gewerkt. Binnen enkele jaren zitten we gewoon op 45000 vliegbewegingen!

Zeg ook dat het gaat om 'pretvluchten' of 'vakantievluchten', die noodzakelijk moeten worden ver­plaatst om het KLM-netwerk op Schiphol, zo belangrijk voor onze economie, te kunnen uitbreiden (Truc 5, Truc 9).

Laat het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) ook hun zegje doen als belangheb-benden. Zinnen als: 'een duurzame ontwikkeling van de luchtvaart is voor ANVR essentieel' en de volgende redenering zullen het goed doen: 'Wij vinden het belangrijk dat jij en jouw klanten ook na 2020 kunnen vliegen vanaf Schiphol ongeacht of dit nu voor een zakenreis is of voor vakantie. Indien alleen actiegroepen, omwonenden en milieuorganisaties reageren, ontstaat een onevenwichtig beeld van wat belangstellenden denken over Schiphol. De stem van gebruikers van de luchthaven, maar óók van de mensen wiens werk samenhangt met het kunnen vliegen vanaf Schiphol, is net zo belangrijk!'

Wat te denken van de oproep: 'Jij hebt dus óók alle recht om te reageren en je standpunt duidelijk te maken', daar valt toch geen speld tussen te krijgen?

Voor het informeren van de nieuwe slachtoffers is Truc 1 natuurlijk de uitgewezen weg. De belevingsvlucht van Truc 18 is een geniale nieuwe vondst, hier op zijn plaats. Eigenlijk natuurlijk de hele trukendoos, maar dat hoef ik u niet uit te leggen.

En ten slotte, besef ten alle tijden dat: Liegen loont!