Truc 19 - NADP2

Deze afkorting staat voor "Noise Abatement Departure Procedure 2", waarbij men als snel (op hoogte 1500 voet, ca. 450 m) met een kleinere stijghoek gaat vliegen, met als voornaamste doel om brandstof te besparen (ca. 4%), maar wat verkocht wordt onder het mom van minder geluid produceren.

Uiteraard moet u het werkelijke doel niet benadrukken, het valt al niet mee om tegen de prijsvechters te blijven concurreren. Het is beter om te stellen dat deze NADP2 startprocedure leidt tot 'een lagere geluidbelasting op grotere afstand van de luchthaven en dwars op de route'.

Gebruik ter verdediging meetrapporten van het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Laboratorium (NLR).

Vreemd als men toch al snel honderden meters lager gaat vliegen over een groot gebied, maar met creatieve rekenenmethoden en normen, waarbij een groot deel van het geluid aanvankelijk niet werd meegerekend, kunt u deze conclusie gemakkelijk verdedigen.

Daarnaast is het ook handig dat door dit lager vliegen de opstijgers van Lelystad ook nog eens boven deze uitvliegers van Schiphol over Noord-Holland kunnen gaan. Maar hier moet u natuurlijk ook niets over laten weten.