Truc 40 - Krimp veinzen, afzwakken en ongedaan maken
Er lijkt een kentering te zijn opgetreden in de politiek, het kon toch ook niet langer worden verdedigd, die idiote groei van de luchtvaart, die steeds meer mensen in de herrie zet en steeds meer vervuiling (stikstof, CO2, UFS, ZZS) geeft.
Maar pas op, dit is niet in het belang van de vele belanghebbenden, waaronder: de Staat der Nederlanden, oliemaatschap-pijen, vliegtuigfabrikanten, de Schiphol Groep, reisorganisaties, aandeelhouders, enz.. De vraag naar vliegreizen is ook nog steeds erg hoog en zonder capaciteitsrestricties zou deze trend gewoon doorzetten (Figuur 40-1). De reakties vanuit de politiek en het ministerie I&W en recente stemminguitslagen over relevante moties in de Tweede Kamer geven dan ook ruimte tot twijfel bij de ware bedoelingen.
De recente luchtvaartreferentieprognose 2021, aangeboden aan de Tweede Kamer op 8/7/2022 door Minister Harbers, aan de hand van het door I&W ontwikkelde simulatiemodel 'AEOLUS' en op basis van 'vastgesteld beleid' met als peildatum januari 2022, gaat nog steeds uit van een goedgekeurd maximum van 500000 vluchten per jaar op Schiphol met maar liefst 32000 nachtvluchten, waarbij een maximum van 29000 worden gekenschetst als 'voorgenomen beleid'. De passagiersaantallen worden geschat wel door te groeien naar ca. 90 miljoen in 2030 en 100 miljoen in 2050 door de inzet van grotere toestellen. Het recente kabinetsbesluit ten aanzien van de ontwikkeling van Schiphol en Lelystad van 24 juni 2022 is nog niet meegenomen in deze prognose.
Politiek rechts heeft namelijk onlangs massaal op twee moties gestemd, een om de rammelende geluidsnormering en handhaving over te nemen in de nieuwe Omgevingswet en een om Lelystad Airport toch later te openen en en gaat dus door met het verzieken van het (leef)klimaat en de gezondheid van honderdduizenden Nederlanders (zie Figuur 40-2). Intussen staat het 'vliegvee' weer in grote getale op de luchthavens, de vliegconsument heeft blijkbaar niets geleerd en dat is natuurlijk een zeer welkome boodschap voor alle luchtvaartliefhebbers en aandeelhouders. De huidige puinhoop met lange wachtrijen op vele luchthavens door gebrek aan personeel zou er daarentegen voor hebben kunnen zorgen dat het animo voor vliegen wat af gaat nemen! Het zou hoog tijd worden. Maar met wat hogere lonen is dit voordeel voor omwo-nenden al haast weer verleden tijd.
Al met al genoeg stof tot het schrijven van deze nieuwe truc. Zit u er weer klaar voor?
Praat weer eens mee met de 'huilers in het bos' door zogenaamd te erkennen dat de groei nu echt niet meer verder kan, u weet wel beter wat de werkelijke intenties zijn en wie het in dit land voor het zeggen hebben!
Kondig een (tijdelijke!) beperkte krímp tot 440000 vluchten nu af om sympathie te werven en te voorkomen, dat de boeren niet kunnen worden aangepakt. Die 440k zijn nu na corona toch nog niet bereikt, dit 'offer' is dus voor de bühne. Daarnaast is het nog veel hoger dan het maximale aantal van 350000 voorgesteld door de Werkgroep Toekomst Luchtvaart, om nog maar te zwijgen van een reële ondergrens, die op 270000 zou kunnen uitkomen. I&W heeft in zijn analyse namelijk wel meegenomen steden die van strategisch belang zouden kunnen zijn, maar geen bestemming waren, en zich toch weer rijker gerekend dan nodig, maar dit dient dus niet te worden benadrukt. Toch weer mooi ca. 100000 vluchten erbij gesjoemeld dan vereist is voor 'goede bereikbaarheid en vestigingsklimaat'!
Wijk in ieder geval nooit af van het maximum van 500000 vluchten op Schiphol, dat als 'vastgesteld beleid' is doorgedrukt! Die winst is over enkele jaren weer terug te pakken.
Gebruik
in uw argumentatie weer mooie zinnen als: 'Het kabinet ziet het als opdracht om een evenwicht te vinden tussen het
belang van een goede internationale luchthaven, het bijhorende goede vestigingsklimaat
en het belang van een betere en gezondere leefomgeving. Dat elke balans tussen
de luchtvaart en de omgeving al decennia zoek is laten we als voor-heen in het
midden. Zeg ook: 'De komende periode gaan we het besluit over Schiphol verder
uitwerken in samenspraak met omwonenden en alle betrokken stakeholders in de
luchtvaart', wat niets anders betekent dan dat we de groei via een achterdeurtje
toch weer gaan toelaten, want reken maar dat onze 'stakeholders' dit proces in
ons voordeel zullen kunnen doen kantelen.
Bouw
gerust verder aan de A-pier voor intercontinentale vluchten met grote
vliegtuigen, die wellicht pas in 2024 klaar is, u raadt het al, dus precies op
tijd om straks weer 'gematigd door te groeien om de voor Nederland zo
belangrijke internatio-nale hubfunctie te behouden'.
Ga gewoon door met de 'minderhinder' plannen conform de (slinks aangehouden) luchtvaart nota, dus met vaste hoogfre-quente routes ('herriegoten'), waaronder een normaal gezond leven niet meer mogelijk zal zijn. Men heeft het niet door en/of hoopt er zelf niet onder te komen wonen. Het optimaal uitspelen van omwonenden is in dit proces gewaarborgd!
Laat
de 'stakeholders' van KLM/Schiphol/BARIA/VNO-NCW/ANVR/bloemenveilingen/de
congres- en hotelsector, enz. mas-saal klagen dat de luchtvaart en de
toerismebranche 'naar de verdommenis gaan' door krimp, na de heel zware
corona-periode. Heel goed is te wijzen op een 'onvoorspelbaar en instabiel ondernemings-
en vestigingsklimaat', of het bijna socia-listisch klinkende 'Het zal tevens
vliegen onmogelijk maken voor hen die minder te besteden hebben', alsof ons dat
een zorg zal zijn. Noem het besluit ook 'dramatisch' en 'ten koste gaand van
het netwerk.' Wat te denken van een zin als: 'De verstedelijking van de
omgeving van Amsterdam in de afgelopen 100 jaar is in grote mate mogelijk
gemaakt door de suc-cesvolle luchthaven en KLM', waarbij we niets zeggen over
de onmogelijkheid van gewone Amsterdammers om er een huis te kopen, of het
verstikkende massatoerisme in de stad.
Spreek gerust gemeende verontwaardiging uit, bv. door te zeggen: 'Wat me zo enorm verbaast is dat er geen enkele lucht-vaarttopman is die z'n mond open doet. Iedereen is bang het verkeerde te zeggen.' Zeg nu ook maar eens waar het op staat door te wijzen op de 'verdriedubbeling van de belasting op tickets, geluidsheffingen van honderden miljoenen, en cumulatieve verhoging van de havengelden van 37 procent over de komende drie jaar.' Dat Schiphol door te bezuinigen op de lonen van medewerkers onder in de keten en te liegen over de werkelijke effecten op de leefomgeving en het klimaat zo goedkoop werd gemaakt, noemen we dus niet, dat zal duidelijk zijn! En natuurlijk ook niet de gigantische bedragen waar-mee AF/KLM in de coronacrisis overeind is gehouden.
Zorg
ervoor, dat de achterban van politieke partijen, denk vooral aan die van CDA en
VVD, maar ook aan de anderen coaltiegenoten D66 en CU, met op de achtergrond
alle rechtse en confessionele splinterpartijtjes, zich er tegen gaat uitspreken,
zodat de krimpplannen kunnen worden afgezwakt. Bij het stikstofprobleem en de
boerenprotesten werkt dit op dezelfde manier en met succes.
Hou de optie Lelystad Airport gewoon aan om dit volgens velen gewraakte vliegveld in het centrum van ons land toch in 2024 te openen. Dit zorgt ervoor dat de vrijgekomen ruimte gemakkelijk weer kan worden opgevuld op Schiphol, zodat die tijdelijke beperking tot 440k geen echt probleem wordt. Noem het uitstel tot 2024 gerust 'teleurstellend.' En beweer ook glashard dat: 'de laagvliegroutes moeten kunnen worden opgelost.' U weet wel beter!
Probeer
intussen wel de rechtszaken tegen de malversaties in de berekeningen van de
extra stikstofdepositie door dit vliegveld te winnen door flink te investeren
in juridische bijstand, overigens uit de 'algemene middelen', dus uit belasting-geld.
Probeer ook de ontbrekende
natuurvergunningen voor alle luchthavens erdoorheen te drukken. Koop hiertoe
wat boerenbedrijven op en zorg ervoor dat niet alle stikstofemissies in de
berekeningen worden meegenomen. Zo moeilijk is dat toch niet?
Haal in
2024 de belofte van 440k vluchten op Schiphol weer onderuit, met als argument
dat de vliegtuigen zoveel 'zuiniger en stiller' zijn geworden en dat de sector
voor deze inspanningen best mag worden beloond en voer de afgeserveerde luchtruimherziening
met totale hinderverplaatsing (aanvankelijk) naar de Polder- en Kaagbaan gewoon
door.
Doe dit door middel van een zgn. 'experiment', waarbij de grenswaarden in handhavingspunten mogen worden aangepast, zodat het maximum voor 2024 weer verhoogd kan worden tot 460k. Verdedig dit met het argument, dat het 'anticiperend handhaven' (in feite geen handhaven!) niet meer hoeft te worden toegelaten. Geef ook niet aan hoeveel vliegtuigen men over zich heen gaat krijgen, noch over welke routes, noch met welke piekwaarden in geluid, maar benadruk, dat vele pun-ten erop vooruitgaan. Zeg niets over het lot van de pechvogels, die meer over zich heen krijgen, en al helemaal niets over de vaste routes die hierna worden ingevoerd!
Vraag om een rapport van de slotcoordinator Airport Coordination Netherlands (ACNL), waarin wordt gesteld dat de krimp naar 440k door juridische procedures kan worden vertraagd. Onze goed betaalde Zuidasadvocaten zijn niet voor niets inge-schakeld! Dankzij de zogenoemde 'balanced approach'-procedure kunnen we gebruik maken van de juridische molen met onder meer een consultatieronde (duur: drie maanden) en kennisgevingstermijn (zes maanden). Wat omwonenden vinden weten we al lang, maar we kunnen er nu voor zorgen, dat de luchtvaartsector 'zijn licht kan laten schijnen over de voorgeno-men krimp'. Met kreten als 'een maximum aantal vluchten is geen verfijnd instrument' en 'groei is nodig om te kunnen inno-veren' of zelfs 'krimp is een slecht middel is om geluidshinder tegen te gaan' komen we toch een heel eind, nietwaar? Uitstel van krimp lijkt nu al haalbaar tot 2025! Wijs steeds op artikelen uit de 'Slot Regulation (EC) 95/93 as amended' en 'World Air-port Slot Guidelines (WASG)', waarin staat: 'In all cases, airlines' historic slots must be honored.' We staan dus sterk om deze 'ramp' van krimp tegen te gaan, en intussen kan de minister het spel spelen door zogenaamd achter die krimp te blijven staan, dit voorkomt maatschappelijke verontwaardiging en laat betrokkenheid zien om een verbeterde leefomgeving. Wel zo handig, vlak voor de verkiezingen! Gelukkig hebben omwonenden geen historische rechten op een gezonde leefomge-ving!
Pleit
weer eens voor een 'nieuw stelsel', dat 'perspectief en zekerheid biedt voor
iedereen die rond Schiphol werkt, woont en bedrijvig is'. Zeg daarbij dat 'niet
het aantal vluchten bepalend moet zijn, maar de overlast en hinder van de
vluchten'. Benadruk: 'in dit stelsel voert een stillere en schonere luchtvaart
de boventoon en het zal maatschappijen ook een stimulans bieden om hun vloot te
vernieuwen'. Kortom: een win-win situatie, toch? Laat nooit weten dat binnen
Lden en Lnight een paar decibel minder piekwaarde kan worden opgevuld met het
dubbele aantal vluchten!
Negeer signalen van 'burgerwetenschappers', die aantonen dat de beloofde reductie van 1% per jaar in geluid onwaar is gebleken (Zie Figuur 40-3). Zet deze lieden weg als: 'activisten'!
Pas op
geen enkele manier de veel te hoge geluidsnormen met de ontbrekende echte handhaving
aan, en ga niet mee in de eis te zorgen voor een individuele bescherming van
omwonenden. Laat
niet zien hoeveel mensen in de herrie zijn komen te wonen (Figuur 40-4).
Negeer ook totaal de aanbevelingen van de WHO voor een gezonde
leefomgeving (maxi-maal 45 dB(A) Lden en 40 dB(A) Lnight). Voor de economie (van
ons dan wel te verstaan!) mag je immers mensen opofferen!
Ga ook voorbij aan het feit dat de onlangs geconstateerde 320000 verloren gezonde levensjaren door zorgachterstand voor een groot deel te wijten zijn aan de luchtvaart, die corona mondiaal zeer snel heeft verspreid. Leg dit verband dus nadrukkelijk niet, ook niet in de toekomst als er andere virussen binnen 'no time' over de wereld worden getransporteerd! Bedenk: wij de winst, anderen het verlies! Zo werkt 'corporative business'.
Vermeldt
ook het recente RIVM rapport uit 2023 niet, dat aangeeft dat de ernstige geluidshinder
en slaapverstoring veel hoger zijn dan in de blootstelling-respons relatie, die
we in onze berekeningen steeds hanteerden (Figuur 40-5).
Benadruk
steeds weer dat het bedrijfsleven als enige 'zorgt voor het geld', dat anderen maar
al te graag uitgeven. We moeten immers 'een boterham blijven verdienen' om 'de
verzorgingsstaat te onderhouden!' Denk ook aan al het geld dat nodig is
voor: de energietransitie, het bestrijden van de stikstofcrisis, het klimaat
beleid, het zorgstelsel, enz.. Het 'linkse gebroed' kan alleen maar geld
uitgeven, wat onze corifee Hans Wiegel eens heel duidelijk verwoordde, toen
hij wijzend op dhr. Den Uyl zei: 'Sinterklaas bestaat, en daar zit ie achter de
tafel!' Zeg niet dat de winsten gaan naar vele (Chinese aan Amerikaanse)
aandeelhouders, die geen enkele boodschap hebben aan de leefomstandigheden in
dit land. Ook niet dat KLM bijna nooit zijn broek kon ophouden!
Figuur 40-1.
Geprognotiseerde ontwikkeling van het aantal vluchten op Schiphol in twee
economische groeiscenario's per januari 2022.
Figuur 40-2.
Resultaten van de stemming in de Tweede Kamer voor de moties Koerhuis dd.
15/04/2021 over het zgn. 'beleidsneutraal overzetten van geluidsregels' in de
Omgevingswet (boven) en Ouwehand dd. 23/06/2022 omtrent het definitief niet-openen
van Lelystad Airport (onder)
Figuur 40-3.
Vioolplot van de piekwaarden LAmax in dB(A) vs. Gebruiksjaar voor het meetpunt
NM27 te Uitgeest. De rode stippen geven het gemiddelde weer, de groene lijn de
geclaimde afname van 1% per jaar. Verdachte
foutieve meetwaarden zijn eruit gehaald.
Figuur
4.
45 dB(A) Lden contour rond Schiphol
Figuur
5.
Blootstelling –respons relaties voor Schiphol 2002 en 2022. Bron: Relaties
vliegtuiggeluid – hinder en slaapverstoring 2020, RIVM rapport 2022-0007.